Mongolie reis deel 2 - Reisverslag uit Strakonice, Tsjechische Republiek van Joan Pijpker - WaarBenJij.nu Mongolie reis deel 2 - Reisverslag uit Strakonice, Tsjechische Republiek van Joan Pijpker - WaarBenJij.nu

Mongolie reis deel 2

Blijf op de hoogte en volg Joan

29 Juli 2012 | Tsjechische Republiek, Strakonice

Woensdag 25 juli 2012. Nou dat rondkijken is letterlijk in het water gevallen, de hele ochtend regen. Dus dan maar rijden richting Polen. In Slowakije nog een kasteel bekeken (Spis Castle) dat op de world heritage lijst staat. Het is een van de grootste kasteel complexen in Europa. Daarna wer door naar Polen en de grens met Ukraine. Vlak voor de gens een plekje in het bos gevonden om te slapen. Prima plek in een kuil gevonden. 'S nachts ging het ontzettend onweren en regenen en ik dacht is dit slim? In een bos staan terwijl het onweert en in een kuil gaan staan als het regend? Ik dacht ik zie morgen wel. Als de kuil vol water staat kom ik er vast wel uit met alle 4wd kunsten van de auto.
Donderdag 26 juli 2012. Op naar de grens, voorbereid op een doorlooptijd van 3 tot 4 uur. Helena had mij verteld dat je wat geld in je paspoort moet doen zodat je sneller de grens over kunt. Ik had geld in mijn paspoort gedaan, maar toen ik voor het hokje stond zag ik anderen het niet doen en ik dacht, hmmm misschien toch beter van niet. Straks wordt ik aangehouden voor omkoping, terwijl je zo denken dat ze daar niet vies van zijn ;-). De stempels kreeg ik snel en toen naar hokje twee. Daar werd de auto geinpecteerd. Waarom heeft u 3 reservewielen bij u? Nou omdat ik naar Mongolie ga en ze daar vast geen kwikfit hebben in de woestijn. Ja maar meneer dat is niet toegestaan, maximaal twee. Ik denk wat een onzin. Dus ik werd aan de kant gezet, wacht hier maar even. Komt er weer iemand anders, waarom staat u hier? Wat heeft u bij zich? Nou gewoon kampeerspullen en reserveonderdelen. Waar gaat u heen? Naar Mongolie. Oh dus Ukraine is alleen als doorreis land? Ja inderdaad. Wacht u nog maar even. Ondertussen was er een ander Nederlands busje ook aan de kant gezet. Die komt vaker in Ukraine en was niet verbaasd over de gang van zaken. Hij zegt rustig afwachten. Op een gegeven moment moest ik mij bij een ander hokje vervoegen en toen was het opeens geregeld. Uiteindelijk heeft het een uur geduurd, dus dat viel alles mee. Ik had geen rij omdat ik vroeg was. De vrachtwagenrij was echter indukwekkend lang en dat ging nog wel even duren had ik zo het idee. Volgende stap was de andere reisgenoten vinden. Ik had iets in de navigatie gezet en kon ze uiteindelijk makkelijk vinden. Twee leden stonden nog met pech in Polen dus we besloten om op de afgesproken plek ook maar te overnachten zodat Roy zich nog kon aansluiten. Henk en Hetty konden pas zaterdag gaan rijden dus die gingen ons wel inhalen ergens voor of in Kazachstan.

Vrijdag 27 juli 2012. Vandaag naar een afgesproken plaats in Kiev. We bleven met 4 auto's bij elkaar. Onderweg in een klein winkeltje iets gekocht. Er bleek geen kassa te zijn maar men rekende met een telraam. Geweldig! Op de vraag of ik er een foto van mocht maken was de reactie uiterst negatief. Vlak voor Kiev onstond er een file omdat ze aan de weg aan het werken waren. Van de de 2x3 rijstroken waren er nog maar 3 beschikbaar. 2 voor de stad uit en 1 de stad in. Op een gegeven moment was de tweede rijstrook de stad uit leeg en men dacht oh die kunnen we ook gebruiken om de stad in te rijden. Het is duikdelijk dat er moment kwam dat 2x de stad uit en 2x de stad in elkaar tegen kwamen, wat voor nog meer vertraging zorgde. OP een gegeven moment hadden de stad uit mensen alle 3 rijstroken in beslag en moesten wij om de stad in te gaan over de nieuwe weg gaan rijden die nog niet geopend was (getuige de verboden op te rijden borden en andere opstakels). Op zich was het niet zo'n probleem om op een lege nieuwe weg te rijden echter ook de stad uit had men zich op de nieuwe weg begeven. Toen was de chaos wel compleet, men deed maar wat en daar waar ruimte was werd gereden. Complete anargie en niet geregeld allemaal. Maar goed we kwamen wel in de stad na een anderhalfuur vertraging. Dwars door Kiev om aan de andere kant ergens aan het water te gaan staan. Op de twee meter radio begonnen de Ukrainers zich er ook mee te bemoeien. Ze probeerden ons in het Ukrainsch duidelijk te maken dat het niet de bedoeling was om op deze band uit te zenden, toen in het Duits en later in het Engels. We besloten over te stappen op de legale 27MC band en de 2 meter radios maar even uit te zetten. Er staan nogal hoge boetes op met inbeslagname van de apparatuur. Uiteindelijk om 22:30 de plek gevonden waar de andere ook stonden. We hadden toen nog niet gegeten en ik had ook niet zo'n trek meer. Zonder eten naar bed dan maar.

Zaterdag 28 juli 2012. 'S ochtends even douchen in de rivier, daar was ik wel even aan toe. Het is toch best warm in de auto als het buiten 34 graden is en ik geen airco heb. Het water was wat gelig, zal wel van de gesmolten kerncentrale in Tsjernobil komen, haha. Ik ga nog licht geven straks. Richting Kharkiv vandaag. Hopenlijk zijn de voetbalfans ondertussen vertrokken ;-). Soepele rit over bijna een snelweg. Onderweg sloot nog een Duits stel in een Volkswagen busje aan. Zij gaan ook naar Mongolie en wilden wel een tijdje meerijden. Ach ja hoe meer zielen hoor meer vreugd. In een restaurantje gegeten, daar troffen we een stel dat Engels sprak en de menukaart kon vertalen. Dat was wel nodig want de kaart was voor ons onleesbaar. De man van het stel bleek piloot en vloog regelmatig over het noorden van het Baikal meer en kon ons vertellen dat er omheen rijden aan de noordkant onmogelijk was. De rivieren zijn te diep in de zomer. Plaatsje aan een meertje gevonden iets voor Kharkiv om de nacht door te brengen.

  • 29 Juli 2012 - 13:18

    Heleen Smit:

    Hoi Joan.
    Mooi verhaal heb je geschreven. Ik geniet ervan en vind het ook spannend voor jullie.
    Van Berthus heb ik al een poos niets gehoord. Geen bereik. Ik hoop dat het goed gaat met hem in Kirgizië. Ik weet dat hij met motor en al in een rivier ondersteboven is gegaan. Maar hij is er nog, anders had hij me dit niet per sms kunnen laten weten.
    Goed reis verder en geniet ervan.
    Groeten Heleen.

  • 03 Augustus 2012 - 10:20

    Marian En Joost:

    Ha die Joan. Wat vonden we het leuk toen we aan de Wolga stonden en Joost een 4x4 hoorde en jij dat bleek te zijn. Fijn dat we weer allemaal samen zijn, en vanavond misschien helemaal compleet.
    Leuk met jou te reizen.
    Hartelijke groet van ons en tot zometeen. We hebben de gps-coördinaten van deze MacDonald voor je opgeschreven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Strakonice

Mongolie overland

Recente Reisverslagen:

29 Oktober 2012

Mongolie reis deel 11

15 Oktober 2012

Mongoliereis deel 10

04 Oktober 2012

Mongoliereis deel 9

27 September 2012

Mongoliereis deel 8

16 September 2012

Mongolie reis deel 7
Joan

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 667
Totaal aantal bezoekers 56912

Voorgaande reizen:

01 Juni 2013 - 22 Juni 2013

Alaska 2013

21 Juli 2012 - 30 Oktober 2012

Mongolie overland

Landen bezocht: