Mongoliereis deel 9 - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Joan Pijpker - WaarBenJij.nu Mongoliereis deel 9 - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Joan Pijpker - WaarBenJij.nu

Mongoliereis deel 9

Blijf op de hoogte en volg Joan

04 Oktober 2012 | Rusland, Moskou

Dindag 25 september 2012. Het ontbijt in het hotel was ook erg Russisch, maar het ging wel. We gaan weer op weg richting Moskou. Het is ongelofelijk hoe weinig het landschap verandert, we zijn toch al 5000 km van oost naar west aan het rijden en er verndert nauwelijks iets. Nog steeds berkebomen. We passeren vandaag de Azie-Europa grens, er zou een monument moeten staan maar die hebben we niet kunnen vinden. De Russen plaatsen voor elk lullig dorp en provincie een enorm monument maar voor Azie-Europa kan het er niet vanaf. Daarna na de ijsgrot nabij Kungur. We hebben de tour van 1.8 kilometer die ruim anderhalf uur gaat duren. De eerste 5 minuten zien we nog ijs maar daarna alleen nog maar grot zonder ijs. De gids praat het honderd uit over de grot, we verstaan het niet (Russisch) maar waarschijnlijk missen we er niet veel aan. Na bijna twee uur door de grot gelopen te heben mochten we weer de zon in. Een tegenvaller, zeker als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de ijsgrot in Oostenrijk, daar loop je echt de hele tijd tussen het ijs door. Geslapen bij een meertje.

Woensdag 26 september 2012. Het enige verzetje vandaag is boodschappen doen, verder alleen maar rijden. Inkopen gedaan voor, wat later bleek, een heerlijke pasta. Geslapen aan de rand van een landbouw veldje, waar heel veel hout klaar lag wat schreeuwde om een vuurtje. Dat hebben we dus ook maar gedaan. Daardoor konden we de hele avond buiten zitten. De weg naar dit plekje was nogal glibberig, de auto gleed alle kanten uit. Sturen had bijna geen enkele zin.

Donderdag 27 september 2012. Vandaag rijden we naar Kazan. We zijn een beetje van slag want de tijd moest opeens twee uur terug. We zitten nu op Moskou tijd, daar zullen we nog wel een tijdje op blijven. In Kazan bevind zich een kremlin dat op de Unesco wereld erfgoedlijst staat. Het kremlin is fraai gelegen aan de rivier. De moskee die er binnen staat is pas sinds 2005 af, vrij nieuw dus. Het is aardig koud vandaag dus na een rondje kremlin snel een kop koffie drinken in een cafeetje. Nog even Internetten bij de Mac en dan weer verder richting Moskou. Onderweg komen we nog in de file terecht, de beschaving komt steeds dichterbij zullen we maar zeggen.

Vrijdag 28 september 2012. Nu is het de beurt aan Nizhny Novgorod om vereerd te worden met een bezoekje van ons. Het Kremlin is mooi gelegen aan de rivier maar is verder weinig indrukwekkend. Wel indrukwekkend is een lunch op een terras in de hoofdstraat, het lijkt wel lente. Doorgereden op zoek naar een slaapplaats. We rijden een weg in door een dorpje en daar licht opeens een man op straat over zijn fiets heen. Het ziet er niet goed en we stappen uit om te kijken of het goed gaat. De man lijkt niet gewond en we willen hem helpen op te staan. De man wordt boos en gromt wat. Hij is straal bezopen en wil kennelijk niet geholpen worden. Ook goed, wij rijden door en slapen ergens op een open stuk tussen de bosranden in.

Zaterdag 29 september 2012. Vladimir staat op het programma vandaag. De eerste echte toeristische stad die we tegenkomen. En inderdaad busladingen vol staan in het stadje. We rijden door naar Suzdal om daar een slaapplaats te vinden. Bij binnenkomst staat er een bordje Camping Suzdal. Het zal toch niet waar zijn, de eerste echte camping in Rusland. Het bleek inderdaad niet waar te zijn, meer een centerparcs achtig iets. Dan maar even buiten het stadje kijken. Bij de zoektocht stoorden we nog een stel dat samen op de achterbank zat, een rare plek om te picknicken ;-). Toch een leuk plekje gevonden aan de rand van een bos, zo pikken we nog twee uur zon mee.

Zondag 30 september 2012. Vandaag Suzdal bekijken, een erg toeristisch stadje. We sliepen vlakbij dus we waren vroeg in de stad. Erg veel kerken (en toeristen) hier. 'S ochtends hebben we nog zon en dus mooie foto's. 'S middags betrekt het als we het klooster bekijken. Voor het klooster moest je voor alle dingen een apart kaartje kopen, wat we niet gedaan hadden. Op een gegeven moment dacht ik, weet je wat ik loop gewoon achter een groep aan. Die hebben geen kaartjes nodig en ze zullen vast niet merken dat ik er niet bij hoor. Inderdaad ging dat zonder problemen. Helaas wat ik meegeslopen naar de kroon juwelen wat niet zo leuk was. Toen door naar een plekje dichtbij Moskou om te overnachten. Het regende maar toch hadden we een leuk plekje aan de rivier (als je maar binnen bleef ;-) ). Er kwamen nog even Russen bij staan met harde muziek, maar die regenden snel weg.

Maandag 1 oktober 2012. Vandaag rijden we naar Moskou. We vertrekken om 09:00 en arriveren rond 12:00 in de stad. Het was erg druk onderweg, maar dat hoort bij een grote stad. We rijden langs een enorm groot beeld van Alexander de grote en daarna langs het Kremlin. We parkeren de auto en lopen aar het hotel dat we bedacht maar niet gereserveerd hadden. Parkeren is gratis in Moskou en je kunt je auto bijna overal neerzetten waar dat geen onnodige hinder veroorzaakt. Dus op de stoep, in de bocht, op het zebrapad, dubbel naast autos die op de stoep staan, midden op straat etc. Er lijken weinig regels te zijn voor het parkeren, zolang er nog maar ergens een gaatje is voor de andere auto's is het ok. Ingesloten auto's op de stoep kunnen namelijk gewoon via de stoep door de voetgangers weer een uitgang vinden. Het hotel was vol en ons werd aangeraden om via booking.com een hotel te reserveren. Zo gezegd zo gedaan, lunchen bij Subway en ondertussen een hotel vinden. Met de adres gegevens en de coordinaten in de hand gingen we op pad. Het adres bleek een heel huizen blok te zijn en de coordinaten klopten ook niet.Er restte niets anders dan de auto dubbel dubbel te parkeren en het huizenblok rond te lopen. Ik bleef voor de zekerheid maar in de auto zitten, de Russen zijn wel wat gewend maar toch. Uiteindelijk het hotel gevonden en ook de weg naar de parkeerplaats bij het hotel (achter een hek). Zo was de dag eigenlijk al voorbij zonder dat je er erg in had. 'S avonds even naar het Rodeplein, maar dat bleek afgesloten. In de buurt gegeten en later nog eens geprobeerd, toen kwamen we er wel op. Er bleek een lichtshow opgevoerd te worden. Paar foto's van de kathedraal gemaakt en toen weer naar het hotel.

Dinsdag 2 oktober 2012. Laatste dag met Hera. 'S ochtends naar het rode plein voor de foto's en om het Kremlin heen gelopen. Terug naar het hotel om uit te checken en weer in te checken in mijn nieuwe kamer. Toen met de trein naar de airport. Onder het genot van een glaasje wijn afscheid genomen. Ik ga terug naar het hotel en eet een pizza bij een tentje in de straat. 'S avonds wil ik met statief weer naar het rodeplein om foto's te maken, maar het is nog moeilijker dan gisteren om erop te komen en ik laat het er maar bij.

Woensdag 3 oktober 2012. De planning was om naar het Kremlin te gaan vandaag maar toen ik buiten kwam regende het. Eerst maar even ontbijten bij Paul (waar ze gepoogd hebben om er een Frans tentje van te maken) en kijken hoe het weer zich ontwikkeld. Het wordt tegen de middag droog en ik ga toch maar richting Kremlin, mede omdat het morgen (mijn laatste dag hier) dicht is. En in Moscow geweest te zijn zonder het Kremlin te bezoeken is ook een beetje raar. Je mag geen tassen mee het Kremlin in dus die ingeleverd bij de cloakroom. De clock tower is dicht dus ik koop alleen kaartjes voor het Kremlin en het Wapen museum. Voor een regime dat godsdienst een hele tijd verboden heeft zitten er verdacht veel kerken binnen de muren van het Kremlin. Ze vonden het kennelijk toch zonde om ze te slopen. Je mag binnen het Kremlin alleen over het voetpad lopen en alleen de kerken en het museum bezoeken. De regeringsgebouwen zijn een no-go area. Als je een stap op de weg zet blaast er iemand op een fluit dat je weer terug naar de stoep moet. Zelfs in museum werd je verteld dat je de koetsententoonstelling tegen de klok in moest bekijken, met de klok mee was niet toegestaan. De staat regelt alles voor je. Na het Kremlin ging ik nog even op zoek naar het belachelijk grote beeld van Alexander de grote die ik bij aankomst vanuit de auto in de Moskou rivier had gezien. Na een uur lopen nog geen spoor van het beeld en ik hield het voor gezien. Snel met de metro weer terug naar het hotel. Ik ging eten bij een wine bar naast het hotel. Alles wat ze hadden, geen wijn. Ik zeg ja maar het is een wijnbar????? Het bleek dat ze nog geen licentie hadden voor wijn maar dat je wel je eigen fles wijn mee mocht nemen. Dus ik even naar de auto om een fles wijn te halen en daarna lekker eten en drinken. Dit kan ook alleen maar in Rusland ;-).

Donderdag 4 oktober 2012. Ik schrok wakker met het idee dat ik mijn autosleutels kwijt was. Geen idee waar het vandaan kwam maar het wel waar te zijn. Zouden ze gestolen zijn of ben ik ze verloren in de nightclub gisteren? Snel naar de auto om te kijken of ie er nog stond, pff hij is er nog. Net de reserve sleutels geopend en wat bleek de sleutels lagen in de auto, wat een opluchting. Gerust kon ik op pad naar het klooster. Het klooster ligt mooi aan een vijver en een oase van rust midden in Moskou. Toen een rondje metro gedaan om de stations te bekijken. Sommige metro stations zijn echte kunstwerken. Toen nog even naar red october, in de oude chocolade fabriek zijn allerlei kunst galleries. Toen ik uit de metro stapte zag ik opeens het beeld van Alexander de grote waar ik gisteren zo lang naar op zoek was. Ik bleek de verkeerde kant opgelopen te zijn, tja dan ben je wel 44.000 kilometer onderweg voordat je er bent ;-).

• 04 Oktober 2012 - 22:24

Heleen Smit:

Hoi Joan,
    Leuk verhaal met prachtige foto's. Alles is heel herkenbaar voor mij omdat ik zelf ook een poosje in Rusland geweest ben. Leuk is het om op bepaalde foto's gebouwen en kerken weer terug te zien. Geniet nog verder van je reis en ik kijk uit naar je volgende mooie foto's.
    Groet van Heleen Smit.

• 04 Oktober 2012 - 22:24

Heleen Smit:

Hoi Joan,
    Groet van Heleen Smit.

• 05 Oktober 2012 - 12:22

Paul:

Ha Joan.

Lees met veel plezier je verslagen!!!!

Je doet veel indrukken op en maakt veel mee...
    Kun je dat allemaal nog opslaan op je eigen harde schijf..;-)))

tot binnenkort.

Groeten uit Delft

El en Paul.

• 06 Oktober 2012 - 10:12

Henk Vollenbroek:

Hoi Joan, als je 44.000 km wilt rijden ben je nog wel een poosje onderweg.. Wij kwamen aan 23.750 km.

wij zijn weer thuis, groet H&H.