Mongoliereis deel 8 - Reisverslag uit Kazan, Rusland van Joan Pijpker - WaarBenJij.nu Mongoliereis deel 8 - Reisverslag uit Kazan, Rusland van Joan Pijpker - WaarBenJij.nu

Mongoliereis deel 8

Blijf op de hoogte en volg Joan

27 September 2012 | Rusland, Kazan

Maandag 17 september 2012. Van Irktusk richting het westen gereden op de weg terug naar de beschaving. In Irkutsk nog even water bijgevuld bij een publieke waterbron, dat is wel handig van Rusland, er zijn veel publieke waterplaatsen. Soms is het een waterput met een emmer die je moet takelen en soms gewoon een kraan waar water uitkomt. Geslapen in een bos, we dachten een moeilijk paadje dan komen er niet zoveel mensen. Maar we horen de trein en er is nog een brommer en een Lada langsgekomen. Met de kou valt het vanavond nog mee terwijl het overdag niet boven de 15 graden is geweest.

dinsdag 18 september 2012. Vandaag gereden tot Krasnojarsk. We rijden veel door bos. De spoorovergangen zijn erg goed beveiligd, er komt namelijk een barriere ut de weg omhoog waardoor je onmogelijk over kunt steken als de spoorbomen dicht zijn. Soms zijn ze stuk en moeten ze handmatig omhoog gehouden worden zodat het verkeer er weer langs kan. We steken vaak de spoorlijn over waar ook de trans-siberie express overheen rijdt. Geslapen langs de weg een stukje het bos in.

Woensdag 19 september 2012. We wilden naar Stolby national park om een mooie rotsformatie te zien. Volgens de Lonely Planet kon je daar met een skilift naar toe. We hebben dat geprobeerd waar de boel was in ieder geval tot 10:00 dicht. Het was 08:30 en we zagen de rots formatie al van afstand. We kwamen tot de conclusie dat het niet de moeite was om daar meer dan een uur op de wachten. Door naar Tomsk. Onderweg nog even boodschappen gedaan in een supermarkt waar ze werkelijk alles hadden. Alle westerse dingen, wel duur maar toch het was er. Het regent vandaag de hele dag, mooi weer om te rijden maar wel een beetje sneu. Geslapen aan een rivier 80 km voor Tomsk. Toen we aankwamen begon het op te klaren en hadden we nog zonneschijn. Nog een mooie regenboog gezien.

Donderdag 20 september 2012. Naar Tomsk gereden en daar een hotel gezocht. De eerste vraag is altijd of ze een bewaakte parkeerplaats hebben, daarna volgt de vraag of er een kamer beschikbaar is. Het hotel had eerst geen kamer. Ok we kijken we verder. Nee wacht er is misschien toch nog iets, een hele dure kamer. Nou nee bedankt we kijken wel even verder. Weer een telefoontje later was er ook nog een goedkope kamer. Nou die nemen we, had dat meteen gezegd. Een beetje door de stad gelopen, wennen aan het extra uur dat we opeens hebben. De klok kan weer een uur terug. We zijn door een wijk gelopen met allemaal oude houen huisjes. Later nog naar het museum wat vroeger een gevangenis was. We hadden betaald en toen moesten we tassen achterlaten. Aangezien daar mijn paspoort, autopapieren en camera in zit had ik daar niet zo'n in. Geef het geld maar terug want we leveren onze tas niet in. Dat ging zo een tijdje door en opeens mochten we toch met tas en al naar binnen. De aanhouder wint ;-). 'S avonds Japans gegeten.

Vrijdag 21 september 2012. Onbijten in het hotel en toen op weg naar Omsk. De weg is goed maar het weer niet dus we rijden een flink eind vandaag. Bijna tot aan Omsk. We slapen iets van de weg in een bos.

Zaterdag 22 september 2012. Een rijdag, door Omsk gereden. Geslapen vlakbij Ishim. Het was mooi weer en er was hout dus een kampvuurtje. Eindelijk zou ik bijna zeggen. De hele avond buiten kunnen zitten

Zondag 23 september 2012. Weer een rij dag, tot vlak voor Yekateringburg. We slapen aan een meertje waar een kern centrale aan blijkt te liggen. Volgens de lokale bevolking kon je prima zwemmen in het water. Nou het zal wel, mij niet gezien. Straks ga ik nog licht geven ;-).

Maandag 24 september 2012. Vandaag een dagje Yekaterinburg. We zijn al vroeg in de stad en het beste hotel om de auto te parkeren is een ontzettend Russisch (=lelijk) hotel. We mochten pas om 12:00 inchecken, Russische regels ofzo. Dus nog even koffie ergens drinken en daarna inchecken. De stad verkend. Het bijzondere aan de stad is dat Tsar Nicholas II hier vermoord is. Op de plek waar dat gebeurd is, is nu een kerk gebouwd. We gingen dat kerkje binnen en het was in eerste instantie een beetje vaag. Maar toen kwam er een mevrouw die ons een prive rondleiding gaf. Gratis en voor niks. Het leek alsof er weinig mensen dit gebouw komen bezoeken. Gegeten bij de Japanner, lijkt wel een traditie te worden.

• 02 Oktober 2012 - 10:35

Kor:

Ha Joan,
    je verslag - leuk leesvoer - stopt op 24 sept. Of mis ik iets? Nog Jakoeten of andere 'ínheemsen' gezien?
    Is Hera alweer terug gevlogen? En wanneer ben je zelf weer in Holland?

groet, K o r

• 07 Oktober 2012 - 10:35

Sjaak:

He Joan,

Heb je kirsten nog zien vliegen? ;-) Die zit nu in China.
    Leuk dat hera een stuk mee is geweest. Was ff gezellig zeker. Wij zitten nu in het zonnetje. Lekker herfstweer. Jij aan de laatste etappe begonnen he. Was een reis man. Leuke verslagen en foto's steeds.
    He geniet nog van de laatste weken! Wanneer verwacht je weer in dit kleine kikkerlandje te zijn?

Gr
    SjaHe