Alaska 2013 deel 3 - Reisverslag uit Anchorage, Verenigde Staten van Joan Pijpker - WaarBenJij.nu Alaska 2013 deel 3 - Reisverslag uit Anchorage, Verenigde Staten van Joan Pijpker - WaarBenJij.nu

Alaska 2013 deel 3

Door: Joan Pijpker

Blijf op de hoogte en volg Joan

22 Juni 2013 | Verenigde Staten, Anchorage

Zaterdag 15 juni 2013. Vandaag gaan we het park uit en naar de camping van Ed en Liz (Liz hebben we een paar dagen geleden een lift gegeven). Kor ging de Savage Alpine wandeling doen en Hera en ik gingen naar de camping winkel waar ook douches en Internet zijn. Even weer de beschaving in. Om 1300 waren we terug op de camping en toen was Kor net klaar met de wandeling. 'S middags heb ik dezelfde wandeling gedaan. Het is erg warm en er zijn erg veel muggen. We zitten dus voornamelijk in de camper te zweten. Dat is echt vreselijk jammer want het is heerlijk buiten. Wandelen gaat wel redelijk qua muggen. De Savage Alpine wandeling is erg mooi, eerst door een bos daarna door een stuk toendra en vervolgens een stuk alpenweide vol met bloemen. Ik ben terug over de weg naar de camping gelopen, zo'n 6 mijl bij elkaar (ruim 9 kilometer). Weer voldoende beweging voor vandaag. Morgen gaan we richting Kenai, ten zuiden van Anchorage.

Zondag 16 juni 2013. Vandaag verlaten we Denali en gaan we op weg naar het zuiden. Het is een rijdag met weinig spectaculaire zaken. Boodschappen doen want bijna alle voedsel is op en de hongerwinter naderde met rasse schreden. Ten zuiden van Anchorage zochten we een camping maar dat viel nog niet mee. Uiteindelijk kwamen we op een RV camp terecht, meestal zijn dat sneue plaatsen. Maar deze had nog een plekje aan de rivier. Het aantal muggen viel mee en dat werd gevierd met een BBQ. Nog even pootje gebaad in de rivier maar die was akelig koud.

Maandag 17 juni 2013. Vanuit het RV park gingen we weer onderweg richting Homer. Onderweg kwamen we langs een plek waar de zalm al langs zou komen. We zagen echter niets in de rivier. Toen we even gingen kijken bij vissers die aan de overkant in het water stonden, zagen we nog net dat iemand een zalm aan de haak sloeg. Een indrukwekkend groot beest. Verder gereden vonden we een camping aan de zee waar we eindelijk eens konden kamperen zonder muggen. Wauw wat een ervaring. We waren vroeg op de camping en gingen nog even shoppen voor verse vis bij de visafslag. Het enige wat ze verkochten was ingevroren zalm Maar wel echte uit Alaska en wild. Die ging op de BBQ! Aan de zee zagen we nog een aantal bald eagles zich tegoed deden aan dode vissen die aangespoeld waren. Dat leverde spectaculaire plaatjes op! 'S avonds heerlijk geBBQ'ed.

Dinsdag 18 juni 2013. De dag begonnen met een ontbijt buiten aan de picknick tafel. De eerste keer deze vakantie. Combinatie van lekker weer en laat opstaan. Daarna naar Homer gereden, Onderweg nog een paar potentiële campings gecheckt want we moeten ook weer over deze weg terug. De weg naar Homer loopt dood. In Spit (een soort pier vanuit Homer) koffie gedronken en wat souvenirs gekocht. Daarna nog een stukje verder gereden over de doodlopende weg. We dachten een weg gevonden te hebben richting het water, halverwege vroeg iemand waar we naar toe gingen, naar het water zeiden wij onschuldig. Dat bleek niet te kunnen, dit ging alleen naar privé woningen die niet gecharmeerd waren ongenode gasten. Maar ze had nog een tip voor een mooi uitzichtspunt. Daar zijn we naar toe gegaan en daar hebben we een tijdje gezeten. Prachtige plek. Op een gegeven moment zagen we een zwarte beer in het veld lopen. Dat was echt gaaf. Om een uur of 16:00 weer weg om een overnachtingsplaats te vinden. Leuke camping aan de zee. Het weer was zo goed dat we weer een BBQ gingen organiseren. Het lijkt wel elke dag feest!

Woensdag 19 juni 2013. Vanacht werden we opgeschrikt door een fikse regenbui. Even dacht ik dat we terug waren in Nederland maar we waren toch echt nog in Alaska. Niet meer gewend aan regen na bijna 3 weken zon. Toen we opstonden was het alweer droog. Na het ontbijt naar de stad Kenai gereden. Volgens de Lonely Planet kun je daar walvissen zien die zalm vangen. De zalm probeert daar de rivier op te zwemmen. Helaas hebben we walvissen nog zalmen gezien. Daarna na Seward gereden onze laatste bestemming van Alaska. De omgeving is hier zo mooi dat het pijn doet, volgens de Lonely Planet dan. Toen we aankwamen was het nog een beetje bewolkt. Hopen dat het morgen beter is zodat we de stelling van de LP kunnen toetsen op waarheid

Donderdag 20 juni 2013. Vandaag de laatste echte activiteit in Alaska. We gaan een wandeling maken naar de top van een gletsjer. Er staat 6-8 uur voor de wandeling van 8 mijl. Wij helden deden de wandeling in 4 uur, haha. Het was een prachtige wandeling waarbij het laatste stuk bijna alleen nog maar over sneeuw ging. Boven aangekomen had je een prachtig uitzicht over allerlei gletsjers die samenkomen. Je stond op een hoger punt dan de gletsjers dus je kon er mooi overheen kijken. Daarna na een RV park waar we al eerder stonden op weg terug naar Anchorage.

Vrijdag 21 juni 2013. Vandaag rijden we naar Anchorage. Alle laatste dingen regelen met de camper, benzine en propaan gas tanken, water bijvullen, vuil water lozen, auto wassen van binnen en buiten. Vanavond gaan lekker uit eten als afscheid van Alaska. We eten bij Crows nest: http://www.captaincook.com/dining/crows-nest.

• 22 Juni 2013 - 14:48

Hetty Vollenbroek:

Johan, ik zit te genieten van je foto's, ik weet nu waar ik ze vinden kan. Mooi hoor. Jammer van de muggen, maar je beleeft wel wat!
    Groetjes, Hetty

• 06 Juli 2013 - 21:15

Heleen Smit:

Hallo Joan,
    Wat leuk om je reisverslag te kunnen lezen nu je door Alaska reist. En wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt. Ik geniet ervan. Ik heb net een reis door West Canada achter de rug en jouw foto's doen daar erg veel aan denken op de ijsschotsen na. Die heb ik zo niet gezien. Wel de adelaars, bergschapen en -geiten en ook beren en orka's heb ik gezien. Je krijgt daar echt een kick van. Wat is de aarde dan toch mooi. Ik had een zeer gevarieerde reis door steden als Vancouver en Victoria, maar ook de mooiste weg ter wereld door de Rocky Mountains. We hadden op dat moment net mooi weer, zodat we volop van de prachtige uitzichten op de besneeuwde bergen konden genieten.
    Ook de meren en watervallen zijn daar fantastisch mooi.
    Ik wens je nog veel reisplezier toe en ik kijk uit naar je volgende verslag met foto's.
    Een hartelijke groet van Heleen Smit.