mongolie reis deel 5 - Reisverslag uit Astana, Kazachstan van Joan Pijpker - WaarBenJij.nu mongolie reis deel 5 - Reisverslag uit Astana, Kazachstan van Joan Pijpker - WaarBenJij.nu

mongolie reis deel 5

Blijf op de hoogte en volg Joan

15 Augustus 2012 | Kazachstan, Astana

Dinsdag 7 augustus 2012. Vandaag rijden we naar Astana. De weg is af en toe erg slecht. Zo komt het voor dat er aan de weg gewerkt wordt en er een tijdelijke weg is aangelegd, deze is echter zo slecht dat er een zandpad door het wieland is aangelegd (die inderdaad veel beter rijdt). Maar dan onstaan er moddersporen in het zandpad en is er een tweede zandpad ontstaan etc. Keuze te over waar je wilt rijden. Op gegeven moment zagen we een groep paarden over de weg lopen terwijl wij door de wei reden. Ergens klopt er toch iets niet ;-). Wat trouwens ook handig is dat bij elke parkeerplaats langs de 'snelweg' een brug staat om aan je auto te klussen. Een fatsoenljke wc en afvalbakken zijn er niet maar wel altijd een brug.

Woensdag 8 augustus 2012. Vandaag Astana bezoeken. De stad is hoofdstad van Kazachstan sinds 1997. Het is een moderne stad met veel nieuwbouw. Hotel gevonden met een bewaakte parkerplaats voor de auto's. Het was een 4 sterren hotel maar warm water was er even niet vanwege werkzaamheden :-(.

Donderdag 9 augustus 2012. Weer een stuk rijden vandaag. Op een gegeven moment was de weg afgesloten die we moesten nemen. Maar iedereen reed gewoon door, dus wij ook. Niet kort daarna reden we in vloeibare teer omdat ze met de weg bezig waren. Ipv van om te keren reden we door in de berm. Toen de berm een beetje ophield konden we via een bospad langs de weg rijden totdat dat ook niet meer ging. Op dat punt was de weg wel weer berijdbaar en moesten we een steil taluud op rijden om weer op de weg te komen. Voor een LandCruiser een eitje batuurlijk ;-). De rest van de groep alweer snel gevonden (inclusief Kay/Sabine en Fons/Arend die maar een klein stukje Kazachstan gereden hadden) en een bivak opgeslagen.

Vrijdag 10 augustus 2012. Nog maar een klein stukje rijden voor de grens met Rusland. De grens overgang ging dit keer verrassend makkelijk, geen moeilijke formulieren. In anderhalf uur over de grens. Nog even in Rubtsovsk Kazachstaans geld wisselen voor roebels, want daar je toch niets meer aan. Dat ging nog redelijk makkelijk, bij 1 bank vragen en die verwees naar de bank aan de andere kant van de straat en daar kon het. Ik had nog een kleine 20 euro, dus dat was nog wel de moeite.

Zaterdag 11 augustus 2012. Vanacht slecht geslapen. Voordat ik naar bed ging hoorde ik iets in de auto, toen ik keek bleek het een vleermuis te zijn. In het hoekje waar die zat alles weggehaald om hem te vinden. Niet gelukt. Hmm, toch maar gaan slapen. Na een tijdje vloog ie over me heen, dus licht weer aan en kijken waar ie was. Ik kon hem weer niet vinden. Weer gaan slapen en toen hoorden ik hem opeens krabbelen op het tentdoek. Licht weer aan en ja hoor daar zat ie. Maar hoe kreeg ik hem nu de tent uit?? Een vleermuis is niet iets om met blote handen aan te pakken (kunnen bijten en hondsdolheid hebben). Toen kwam ik op het idee om een plastic bakje over hem een te doen en dan snel het deksel erop te doen. Dat werkte feiloos, bakje uit de auto gegooid en verder aan slapen. De volgende ochtend zat de vleermuis versuft in het bakje, ik heb hem eruit gelaten en hij zat een tijdje bij te komen op een tak. Zal hem leren om iemands huis binnen te dringen ;-). In plaats van de grote weg nemen we de binnendoorroute naar NefteBaza om daar weer de 'grote' weg te nemen.

Zondag 12 augustus 2012. Rustig aan een stuk over de M52 richting Mongoolse grens. De grens is vandaag en morgen dicht dus we hebben geen haast. Tevens was het koud en nat bij de grens, helemaal een reden om hier te blijven waar de zon schijnt. Een plekje aan het water gevonden en besloten om te gaan BBQ'en. Ik ben nog even naar het volgende dorp gereden om wat vlees te halen. Voor de supermarkt stond ook de publieke waterkraan. Mensen hebben kennelijk geen water aansluiting aan huis en halen water bij de kraan in een melkbus. Deze waterbron kon ik ook mooi gebruiken om mijn watervoorraad aan te vullen.

Maandag 13 augustus 2012. Gereden tot aan Ortopyk. Bij het tankstation kwamen we Nederlanders tegen in een heel klein autotje. Daarmee gingen ze naar Mongolie. Wij waren natuulijk verbaasd waarom je met zo'n auto naar Mongolie gaat, die daat totaal niet geschikt voor is. Het bleek om een rally te gaan waarbij de auto in Mongolie achterblijft en geveild wordt. Er was geregeld dat ze rivieren over werden getrokken door traktoren omdat de auto's dat zelf niet konden. Geslapen in een vallei met een prachtig uitzicht. Nog even een wedstrijdje de berg op klimmen met Roy gedaan. Ik te voet en Roy met de auto. Roy was als eerste boven maar niet met de auto, hij was maar tot 3 kwart gekomen en het laatste stuk gelopen. Dus had ik gewonnen vond ik zelf ;-).

Dinsdag 14 augustus 2012. Vandaag de grens met Mongolie over. Eerst een stempel halen op je immigratie papiertje in een hokje voor de grens. Daarna paspoort laten zien bij het hek. Daar werden 3 auto's per keer doorgelaten. Daarna een formulier voor de auto invullen vervolgens uitstempelen uit Rusland. Auto controle en toen doorrijden. Na 20 km Was je echt Rusland uit en toen dus nog een laatste check. Na een paar kilometer Mongolie in. Eerst door een desinfecteer badje voor de prijs van 1 euro 25. Daarna kreeg ik een briefje bij een ander loket. Deze meneer was kennelijk Engels aan het leren want hij stelde mij allemaal oefen vragen vanaf een lijstje. En als hij mijn antwoord niet begreep moet ik het aanwijzen in een boekje. Heel aandoenlijk, haha. Toen kreeg ik auto inspectie. Waar anderen de hele auto moesten uitpakken bleef het bij mij met het openen van een aantal kastjes. Toen stempel halen, daarna nog een loket en toen naar de customs. Daar moest je een briefje invullen over de auto. Na een tijdje liepen ze mee naar de auto en vroegen naar het briefje wat bij de eerste controle was ondertekend. Die hadden ze nog in het kantoor, dus terug om die te halen. Toen mocht ik eindelijk door. Daarna nog belasting betalen bij een hokje en een verzekering afsluiten. Totaal weer 71 dollar armer. Joehoe, we zijn eindelijk in Mongolie! Bij de eerste lunchstop kwamen er al meteen kinderen bij staan kijken en die wilden natuurlijk hebben. Ze kregen van Fons een knuffelbeer. Het land staat meteen vanaf het eerste begin vol met Ger's, die typische witte ronde tenten. Onderweg werden we nog 'tegengehouden' door kinderen die een touw over de weg omhoog hielden. Toen we doorreden kregen we stenen tegen de auto aangegooid. Doorgereden naar Olgii waar we de anderen zouden ontmoeten (Henk, Hetty, Cor, Greta en Bertus). Even pinnen en toen naar de camping.

  • 15 Augustus 2012 - 11:15

    Sjaak:

    Hoi Joan,

    je vermaakt je wel zie ik. Leuke ervaringen zeg allemaal. Het wordt hier tropisch dus we gaan maar eens bbq-en.
    Wat gooien jullie op de bbq? marmotten? yaks? ;-)
    Have fun en tot de volgende keer!

    Gr
    Sjaak

  • 15 Augustus 2012 - 16:27

    Annette:

    toe maar - jullie zijn al in mongolie. dat is snel gegaan - althans, zo komt het op mij over ;-)
    maar mongolie is ook nog ENORM groot - ben benieuwd wat jullie allemaal gaan doen! Succes en geniet ervan!

  • 15 Augustus 2012 - 17:04

    Jolanda:

    Hoi Joan,
    Leuk om je verhalen te lezen, het is niet je zegt ik rij even naar Mongolie!. Wat een gedoe zeg bij al die grensposten. Maar ja je hebt de tijd.
    Geniet ervan. Mooie foto's trouwens ook weer....
    groetjes Jolanda

  • 30 Augustus 2014 - 21:14

    Hanny:

    Inmiddels 2014.
    Wat een mooi land toch en wat een ervaringen.

    Wij zijn in Mongolie geweest dit jaar.
    Willen komend jaar via Kazachstan naar Mongolie, het Altai gebergte.
    Wat is volgens jullie de beste route per auto
    Hoor graag van jullie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kazachstan, Astana

Mongolie overland

Recente Reisverslagen:

29 Oktober 2012

Mongolie reis deel 11

15 Oktober 2012

Mongoliereis deel 10

04 Oktober 2012

Mongoliereis deel 9

27 September 2012

Mongoliereis deel 8

16 September 2012

Mongolie reis deel 7
Joan

Actief sinds 09 Juni 2012
Verslag gelezen: 1428
Totaal aantal bezoekers 58991

Voorgaande reizen:

01 Juni 2013 - 22 Juni 2013

Alaska 2013

21 Juli 2012 - 30 Oktober 2012

Mongolie overland

Landen bezocht: